NIEUWSBERICHT

Op vliegreis met diabetes

14 juli 2017

In deze vakantietijd gaven we je hier tips voor de voorbereiding en de paklijst als je diabetes type 1 hebt. Ga je vliegen met diabetes? Ook dat kent zijn wetenswaardigheden.

Vliegen met diabetes

  • Diabetesmaterialen kunnen mee in de handbagage, maar je hebt vaak (zeker al je pomp +/- sensor gebruikt) een behoorlijke hoeveelheid. Zorg dat je deze zaken verdeelt over hand- en ruimbagage met in je handbagage voldoende voor vier tot vijf dagen. Mocht je koffer zoek raken, dan heb je in elk geval voldoende bij de ‘hand’.
  • Zorg voor een geldige reisverklaring (via onze receptie) of medicijnpaspoort. 
  • Drinken mag bijv. niet mee door de veiligheidspoortjes, ook geen glucosedrankjes. Je kunt achter de veiligheidscontrole meestal wel weer wat kopen, maar neem voor de zekerheid glucosetabletten mee (dextro, etc). En zorg ervoor dat je deze tabletten bij je hebt in je stoel, zodat je ze direct bij de hand hebt.
  • Neem je meeste insuline mee in je handbagage. Zorg dat je de insuline en glucagon in de originele verpakking MET de naamstickers van de apotheek hebt.
  • Geef bij de veiligheidscontroles aan dat je diabetesmaterialen hebt.
  • Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid van een speciaal diabetesmenu. Vaak is dat echter een op type 2 diabetes gericht koolhydraat -arm menu.
  • Als je onderweg in het vliegtuig gaat eten en moet spuiten/bolussen, wacht dan tot je het eten voor je hebt staan! Door bijv. turbulentie kan het voorkomen dat de maaltijd veel later geserveerd wordt. Ook kan de samenstelling zo zijn dat je een andere dosis blijkt te moeten spuiten. 

Voor insulinepompgebruikers:

  • Geef bij de veiligheidscontroles aan dat je een insulinepomp hebt. 
  • Pompen kunnen gewoon door de metaaldetectors (‘poortjes’). In tegenstelling tot vroegere berichten kunnen pompen niet goed tegen scanners die röntgenstralen (X-rays) gebruiken en zgn. total body scanners. Veelal zal er dan via fouillering gechecked worden (‘padding down’). Dan moet je de pomp afdoen en neerleggen en soms wordt er daarna zelfs een ‘stofmonster’ van de pomp of van je handen genomen (check op explosieven).
  • In een vliegtuig is op kruishoogte de luchtdruk vergelijkbaar met die op een berg van 3000 meter hoogte. Er is dan een kans dat je iets meer last hebt van luchtbellen. Check dit, zeker als je wat hoog zit! (met je glucosewaarden wel te verstaan ;-)  Houdt dit ook na de landing even in de gaten.
  • Pas de tijd/datum van je meter en je insulinepomp aan als je in een andere tijdzone bent en vergeet ook niet deze terug te zetten als je weer in Nederland bent! Je kunt ons natuurlijk altijd om advies vragen over het reizen door tijdzones en hoe je dat het beste kunt opvangen en regelen?

Meer lezen? 

Diabetes op je vakantiestek: het bewaren van insuline en meer
Handige lijst van Medtronic: checklist reizen, tips en trucs 

 

Like onze Facebook-pagina   en je krijgt meer van onze tips, checklists en ervaringen over diabetes type 1 in je tijdlijn!

Over Diabeter
wij zijn een gespecialiseerd behandelcentrum voor type 1 diabetes en hebben vestigingen in heel Nederland, te weten in Rotterdam, Schiphol, Deventer, Groningen en Veldhoven. 

Op vliegreis met diabetes