Diabetes vlak na diagnose

Diabetes, vlak na de diagnose

Na de diagnose type 1 diabetes komt er heel veel op je af, voor zowel volwassen patiënten als (ouders van) kinderen. Zowel mentaal als fysiek krijg je veel te verwerken. Dat is een enorme opgave maar wij helpen je daar graag bij. Na de diagnose moet je meteen insuline gaan toedienen. Je moet je bloedsuikers gaan leren interpreteren. Je krijgt veel uitleg over voeding en koolhydraten. Natuurlijk zullen we ook samen met jou aandacht hebben voor de verwerking en het mentale deel van de diagnose type 1 diabetes. 

Het is belangrijk om in de eerste fase van type 1 diabetes goed de tijd te nemen om de informatie te begrijpen en te leren het in te passen in je leven. 

Het eerste jaar met je type 1 diabetes is bepalend

Goede begeleiding in die eerste periode is ontzettend belangrijk. Onderzoek heeft uitgewezen dat het eerste jaar van de behandeling van diabetes bepalend is voor de volgende tien tot vijftien jaar.  Als je direct een goede begeleiding krijgt en je alle informatie die op je afkomt goed weet te benutten, zul je daar de rest van de je leven profijt van hebben. We maakten eerder een livestream over het belang van goede type 1 diabeteszorg in het eerste jaar na de diagnose. Deze kun je hier vinden:



Voeding na diagnose

Voeding is belangrijk voor iedereen en zeker bij de behandeling van diabetes.  Al onze lichaamscellen hebben energie nodig. Die energie komt uit onze voeding en ons lichaam gebruikt die in de vorm van glucose. Bij diabetes hoort geen speciaal dieet, maar wel een gezonde voeding en een goede verdeling daarvan over de dag. 
Koolhydraten zijn hierbij belangrijk, want die leveren energie aan het lichaam. Normaal gesproken haal je ongeveer 50% van alle dagelijkse energie die nodig zijn uit koolhydraten. Maar insuline blijft hierbij ook onmisbaar. De koolhydraten verhogen wel de glucosewaarden in je bloed, maar om die glucose om te zetten in energie voor het lichaam, heb je insuline nodig. Om goed te kunnen bepalen hoeveel insuline nodig is moet je weten (tellen!) hoeveel koolhydraten in het eten en drinken zitten. Na een aantal weken leer je hoe je omgaat met een evenwichtige verdeling tussen voeding, insulinedosering en activiteiten om de glucosewaarden optimaal te regelen. 

Inhaaltrek 

Net voordat je diabetes kreeg ben je misschien wat afgevallen. In het begin van de behandeling met insuline kun je merken dat je extra trek krijgt. Dat is normaal, je lichaam moet herstellen van een lastige periode. Daarom is de behandeling in de eerste fase gericht op herstel van het lichaam en op belangrijke voedingsstoffen. Bij meer trek is verstandig om meer te eten bij de hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, avondeten). Heb je tussendoor meer trek, let er dan vooral op dat de voeding de trek stilt/vullend is, kies dan bijvoorbeeld voor een boterham of fruit i.p.v. snoep en drinken. Pas na deze ‘survival’ fase komt de fase waarin we de diabetesregeling verder gaan verbeteren. Tot die tijd is het: herstellen en veel leren. 

Advies gezonde voeding – geen dieet

Het voedingsadvies bij diabetes type 1 is hetzelfde als voor leeftijdgenoten zonder diabetes en andere gezinsleden. Onze diëtisten leren je heel snel hoe je zonder een vervelend dieet gezond kunt eten met diabetes.  Lees hier meer over gezonde voeding.
In de supermarkt staan veel producten met de claim suikervrij of geschikt voor diabetici, zoals drop, chocolade en jam. Deze producten raden wij niet aan, omdat ze vaak gezoet worden met bepaalde zoetstoffen (polyolen) die bij gebruik maag- en darmklachten kunnen geven. Met name kinderen kunnen snel klachten krijgen bij een kleine inname van deze soort zoetstoffen.

Tussendoortjes

Regelmatig eten is belangrijk om een normale bloedsuikerspiegel te behouden. Goede tussendoortjes zijn:

  • Fruit (alle soorten) 
  • Een snee volkorenbrood of volkoren knäckebröd
  • Volkoren mueslibolletje
  • Schaaltje halfvolle yoghurt met wat noten of zaden
  • Evergreen/sultana of huismerk. Ze zitten vaak met twee in een pakje, maar niet ieder kind heeft twee koekjes nodig 

Verdeel het eten over de dag, in drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes. Vaak was dit op veel dagen al een gewoonte toen je nog geen diabetes had, nu is het op alle dagen van belang. Meestal kun je gewoon de hoeveelheden blijven eten die je gewend was. Suiker is niet verboden, er zijn helemaal geen ‘verboden’ voedingsmiddelen. Voeding bij diabetes is gezonde voeding.
Wel zorgen gewone limonade en frisdranken voor snelle pieken van de glucosewaarden. Neem dus liever frisdrank light en goed verdunde suikervrije limonadesiroop. Ook is het slim om vaker kraanwater te drinken en thee zonder suiker. Gewoon fruit eten is beter dan vruchtensap of smoothies drinken. Er staat wel ‘puur en ongezoet’ op een pak vruchtensap, maar er zitten toch vruchtensuikers in. Later leer je sap en smoothies in te passen.


Meer weten over onze type 1 diabeteszorg?  Laat ons vrijblijvend naar je situatie kijken en stel je vragen over de zorg bij Diabeter aan Katja of Grada, diabetesverpleegkundigen.