Spoedlijn

De 24-uurs spoedlijn

Eén van de onderdelen die zeer belangrijk is in onze diabeteszorg en ook zeer gewaardeerd wordt, is de 24-uurs spoedlijn. Dit betekent dat we 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar DIRECT bereikbaar zijn voor jou als Diabeter-patiënt. Heb je een medisch spoedgeval dat met diabetes te maken heeft bel dan:

tel. 0031 88-2807277, kies optie 1

Voor direct levensbedreigende zaken: bel 112!


Overdag is dat een diabetesverpleegkundige, in het weekend en avond / nacht is dat een medisch specialist.
Buiten kantooruren word je in het keuzemenu gevraagd om aan te geven of je onder of boven de 18 jaar bent. Op die manier kunnen we bepalen of je een kinderarts of een internist aan de lijn moet krijgen.  

Wanneer moet je bellen?

We hebben het als volgt in kaart gebracht. 

Spoedlijn Diabeter bellen wanneer

Jonger dan 18 jaar:

Bel je voor je kind of bel je zelf en ben je jonger dan 18 jaar? Toets 1, dan krijg je direct een van onze kinderartsen of overdag een van onze diabetesverpleegkundigen aan de lijn.

Ouder dan 18 jaar: 

Ben je 18 jaar of ouder? Toets 2, dan krijg je direct een van onze internisten of overdag een van onze diabetesverpleegkundigen aan de lijn.

Wat is een dringende medische noodzaak voor overleg:

  • Braken = bellen
  • Je hebt hoge bloedsuikers (door ziekte of zonder dat de reden duidelijk is) en je krijgt de glucosewaarde niet naar beneden. Overdag is het het handigst om contact op te nemen met je team en een upload te maken. ’s Avonds of ’s nachts kun je de spoedlijn raadplegen.
  • Heb je de pomp en heb je een hoge bloedglucosewaarde, volg de Therapiemail. Lukt het niet om je waarden goed te krijgen, dan kun je contact met ons opnemen. Let op: als je regelmatig hoog zit omdat de instelling van de pomp niet correct is maak dan een upload en zoek contact met je team.
  • Een hypoglykemie die je niet opgelost krijgt.
  • Je wordt met spoed opgenomen in een ziekenhuis, om welke reden dan ook. Je behandelaar kan ons benaderen voor overdracht van informatie.
  • Voor advies over de hoeveelheid insuline die je tussentijds moet spuiten als je pomp kapot is.

Wat heeft spoed maar kun je NIET via onze spoedlijn oplossen?

  • Je pomp is stuk. Neem zo snel mogelijk contact op met de spoedlijn van je pompleverancier. Zie hieronder voor meer informatie over leveranciers. 
  • Je hebt problemen met de glucosesensor. Overleg net als bij je insulinepomp met de leverancier.
  • Je insuline is op als je eigen apotheek dicht is. Neem je Therapiemail (de mail die je van ons krijgt na een upload) mee naar de dienstdoende apotheek in je regio. Insuline verstrekken is van levensbelang en dus verplicht.
  • Je diabetesmaterialen zijn onverwachts op of je glucosemeter is stuk buiten kantooruren. Neem contact op met je leverancier.

Bij technische problemen:

Bij technische problemen met een pomp of sensor: bel de fabrikant rechtstreeks en niet de spoedlijn. Ook bij problemen met diabetesmaterialen als de glucosemeter, stripjes dien je rechtstreeks de leverancier te bellen. Diabstore, Mediq, Bosman en Boeren Medical hebben allen servicelijnen hiervoor. Hier kun je de actuele telefoonnummers vinden (december 2018):

Diabstore

Klantenservice Mediq

Klantenservice Bosman

Boeren Medical

Medtronic Diabetes Nederland, klantenservice

Roche Accu Chek, 24-uurs service insulinepompgebruikers

Geen voicemail inspreken

Soms zijn we net in gesprek of even niet bereikbaar. Bel dan binnen enkele minuten terug. Spreek geen voicemail in. De spoedlijn komt namelijk binnen via een centraal nummer, waardoor uw telefoonnummer niet terug te bellen is.  Lukt het je niet om contact met onze spoedlijn te krijgen, ook niet na meerdere pogingen? Dan is er een mogelijkheid om naar de spoedlijn van Diabstore te bellen. Dit telefoonnummer staat onder optie 2.

Onze spoedlijn staat ook open voor behandelend artsen in geval dringend medisch overleg geboden is.

Voordat je belt: KABIMS

Kijk of ga voordat je belt het volgende na:

  • Ketonen: meet bij blijvend hoge waardes voordat je belt, de bloedketonen (pomp).
  • Anders dan anders: is er iets anders dan anders? Ziek zijn, bijzondere effecten na bijv. moeilijk in te schatten eten, feestjes, alcoholgebruik etc.
  • Bloedglucose: zorg altijd dat de bloedglucose is gemeten als je belt. Zorg ervoor dat je de eerder gemeten waardes van de laatste 12 uur bij de hand hebt.
  • Insuline: zorg dat je de gegeven/geboluste insulinehoeveelheden bij de hand hebt, evenals het ‘gewone’ spuitschema en (bij een pomp) de recente dagtotalen (in menu hulpprogramma’s> dagtotalen)
  • Meter en upload: als er geen superspoed bij is: maak dan bij voorkeur voordat je belt een upload van de glucosemeter /pomp. De uploads helpen het team om jou een advies op maat te geven. Buiten de openingstijden van Diabeter kunnen teamleden deze upload niet bekijken. Dan gaat het alleen om spoedadviezen.
  • Systeem en Slangen: wanneer is het insulinepompslangetje (‘systeem’) voor het laatst vervangen?

Als je deze punten hebt nagekeken en bij de hand hebt, kan het medisch teamlid sneller een advies geven.